Çocuklar İçin Kültür ve Sanat Atölye Programları
Çocuk Yazarlar Atölyeleri
Programın Tanımı:
Tarih boyunca insanoğlu önemli buluşlar yapmıştır. " Bu buluşlar içinde en önemlisi hangisidir?" sorusuna verilen cevap genellikle "ateş" ve "tekerleğin icadı" olur. Ateş pek çok şeyin başlangıcı olarak kabul edilirken tekerlek de insana hareket imkânı verdiği için diğerlerinin önüne geçer. Oysa insanoğlunun hayatını değiştiren çok önemli bir şey daha vardır: DİL.
"Bazıların buluş, bazılarının keşif diyebileceği çok etkili ve esaslı bir başka alet dildir. Dil bize büyük bir hareket imkânı verir, tekerlekten daha çok. Dili kullanarak mekânda olduğu kadar zamanda da hareket edebiliriz." (J.C. London, Kelimelerin Büyülü Dünyası, s.59)
"Kişi diliyle düşünür." Çağrışımların özgürce harekete geçmesi, orijinal düşüncelerin aktif hale gelmesi için sol beynin denetiminden kurtulmak gerekir. Yazma yolculuğunun önemi burada devreye girer. Yazarlık derslerinin tek amacı yazar yetiştirmek değildir. Kişinin kendisini keşfetmesini sağlamaktır. Bu eğlenceli keşif yolculuğunun temelinde düşünme vardır.
İnsan; görmeyi, dinlemeyi, düşünmeyi öğrenerek kendi dünyasını keşfeder. Bu, "duyuların eğitilmesi" anlamına gelir. O zaman yazma derslerinin amacı "duyuların eğitilmesidir." "Ancak kişinin kendi içinden başlayan yolculuk dışarıya kadar uzanabilir." Yazma eylemi, duyuların eğitilmesi sayesinde kişinin iç dünyası ile dış dünya arasında bir denge kurmasını sağlar.
Yazmak için "bakmak, görmek, düşünmek, yorumlamak" gerekir. Bakan, gören, düşünen, yorumlayan çocuğun akademik başarısı yüksek olur. Sıra dışı fikirler üretir. Sorunlara çözümler bulur. Hayallerini keşfeder. Kendini ifade eder.
Yaratıcı Yazarlık Atölyesindeki program bu doğrultuda hazırlanmıştır. Ve aşağıdaki kazanımlar hedeflenmiştir.
Başvuru Şartları
> Programa Müdürlüğümüze bağlı resmi ortaöğretim kurumlarında 5,6 ve 7. sınıfta öğrenim gören öğrencilerimiz katılabileceklerdir.
Kazanımlar
1. Duyularından istifade edebilme
2. Duyusal zekâ artışı
3. Öz farkındalık
4. Özgüven ve empati becerisi
5. Kendini ifade etme becerisi
6. Kendine karşı öz farkındalık
7. Çevresine karşı farkındalık
8. Hayal gücünü keşfetme
9. Yaratıcılığın ortaya çıkması
10. Okumaya ve yazmaya karşı olumlu bakış açısı geliştirme
11. Sözcük dağarcığını geliştirme
12. Kurgu yapma becerisi edinme
13. Gözlem yapma becerisi edinme
Program İçeriği
> İletişimde Yazının Önemi
> Gözlem ve Yazma Arasındaki İlişki
> Hayal Gücü Nedir?
> Hayal Gücümüze Nasıl Destek Verebiliriz?
> Gördüklerini Anlamlandırma Becerisi
> Duyduklarına Anlam Katma ve Sözcüğe Dökme Becerisi
> Koklama Duyusu ve Kokularla an arasındaki İlişkiyi Yakalama
> Hikâye Unsurları
> En Ünlü Hikâye Kahramanlarının Özellikleri
> Kahraman Oluşturmanın İncelikleri
> Kahramanının Tanıtımı
> Kelime Hazinesinin İfadedeki Önemi
> Kurguyu İlgi Çekici Hale Getirmede Merak Duygusunun Rolü
> Çatışma
> Hikâyede Plan
> Hikâye Haritası
> 5N 1K Kuralı
> Güzel Hikâye Yazmanın Püf Noktaları
> Lokomotif Tekniği
> Araştırma Yapmanın Kurgudaki Önemi
> Farklı Bir Ülkeden Kahraman Oluşturma
Çocuklar İçin Ney Atölyesi
Programın Tanımı
İnsanlık tarihi kadar uzun bir geçmişe vasıl olan müzik, toplum ve bireyi son derece güçlü bir şekilde etkileyen temel hayat ve kültür ögelerindendir. İmam Gazali müziği 'doğal olan insanı ilahi birliğe davet eden ulvi sesler' olarak tanımlıyor. Müzik eğitimi kültürü özümsemeye ve hayata katabilmeye yarayan en önemli kapılardandır. Çeşitli çalışmalardan çıkan sonuçlarla biliniyor ki; müzik eğitimi, çocukların öğrenme ve algılama kabiliyetlerini arttırdığı gibi diğer eğitim disiplinlerine de olumlu etkiler oluşturuyor ve başarıyı artırıyor. Özellikle kültürel kazanım, donanım açısından temel birikim ve mevcut kültürel gelişimi olumlu yönde etkilemektedir. Bu bağlamda çocuklarımıza ney ve saz eğitimi ile birlikte kültürel bir altyapı sunmak hedeflenmiştir. Kurs programının süresi; haftada 2 ders saati uygulanacak şekildedir.
Başvuru Şartları
> Programa resmi eğitim kurumlarımızda eğitim gören 5, 6 ve 7.sınıf öğrencilerimiz başvuru yapabilir.
Programın İçeriği
> Neyin Tanımı, Yapısı, Tarihçesi, Yaş ve Boya Uygun Ney Seçimi
> Neyden Ses Çıkartma Çalışmaları
> Rast-Neva Arası Çalışma
> İkinci Oktav Sesler
>Genel Tekrar ve Türk Musikisi Hakkında
> Kültürümüzde ve musikimizde neyin önemi
> Farklı ney sanatçılarından icra örnekleri
> Geleneksel Türk Musikisi'nin diğer sazları tanıtımı ve icra örnekleri
Drama Atölyesi
Programın Tanımı
Drama yöntemi ile çocukların sosyal ve duygusal gelişimine destek sağlamak amacıyla Kişilik Gelişim Programı oluşturmuştur. Program drama yöntemli tanıma ve geliştirme aşamalarından oluşmaktadır. Tanıma Aşaması; drama ortamı katılımcıların davranış ve tutumlarını doğal bir ortam sağladığından net bir şekilde ortaya koymalarını sağlar. Çocuklar tanıma aşamasında Kendini Tanıma, Dikkat-Algı, İletişim ve Sorun Çözme temaları ile ilgili davranış ve tutumlarını ortaya koyacak oyunlar oynarlar. Bu oyunlardaki tutumları gözlemlenerek her çocuk için geliştirme aşamasına yönelik hedefler belirlenir. Tanıma aşamasının içinde bir defa veli-çocuk çalışması yapılır. Yani çocuklar aileleriyle birlikte bu özel anı yaşarlar. Sonrasında hedefler belirlenerek geliştirme aşamasına geçilir. Geliştirme aşaması; tanıma aşamasından sonra geçilen geliştirme aşamasında önceden belirlenen hedefler doğrultusunda roller verilerek grup içine güçlenmesi veya gelişmesi gereken davranışlar üzerinde farkındalık sağlaması ve denemeler yapması sağlanır. Drama ortamında doğru-yanlış, güzel-çirkin, iyi-kötü, başarılı-başarısız gibi kavramlar olmadığından çocuklar kendilerini özgürce ifade etme olanağı bulurlar. Çocukların her birine sosyal ortamda uygulamak üzere onlar için eğlenceli ve geliştirici nitelikte sorumluluklar verilir. Ailelere de programla paralel şekilde evde uygulayabilecekleri öneriler sunulacaktır.
Başvuru Şartları
> Programa resmi eğitim kurumlarımıza eğitim gören 2,3 ve 4. sınıf öğrencileri ile 5,6 ve 7.sınıf öğrencilerimiz başvuru yapabilir.
Program İçeriği
Öğrencilerimizin;
> Arkadaş ilişkilerini yönetebilmesi
> Kendi özelliklerini ve potansiyelini fark etmesi
> Öz güveninin gelişmesi
> Kendisini daha iyi ifade etmesi
> İş birliği yapabilmesi ve paylaşım yapabilmesi
> Sosyal becerilerinin güçlenmesi
> Yaşadığı sorunlarla başa çıkabilecek duygu, düşünce ve davranışlarını yönetebilmesi
> Duygularını tanıması ve kontrol etmesi
> Sosyal anlamda dikkat ve algısının gelişmiş olması
> İletişim becerilerinin güçlenmesi
> Kendisini bir grup içinde var edebilmesi oyun ile keyifli bir ortamda sağlayacaktır.
Anadolu Masalları Atölyesi
Programın Tanımı
Masallar; toplumların yaşayışları, kültürleri, inanışları, sosyo-ekonomik düzeyleri, eğitim metotları gibi birçok konuda bilgiler verir. Kadim anlatma geleneği ile kültürel aktarımın en önemli unsurlarından biri olan masalı, masal dünyasının derinliklerini ve masallarda geçen değerleri yeni kuşaklara aktarmak, anaokulu, ilkokul ve ortaokuldan öğrencileri masal öğretmenlerimizle masal çemberinde buluşturmak ve keyifli bir öğrenme ortamı oluşturmak amaçlanmaktadır.
Buradan hareketle masalı çocuklara sevdirmek; masal yolu ile onlara iyiyi, güzeli göstermek; eğlenirken dinleme, anlama, yorumlama, olaylar arasında ilişki kurma, farklı durumları değerlendirerek çıkarım yapabilme gibi pek çok kazanım elde etmeye yardımcı olmak amacıyla düzenlenecek olan Masal şenliği; anaokulu ve ilkokul düzeyinde öğrenim gören öğrencilerimize yönelik olarak planlanmış olup Masal Akademisi'nde eğitim alan öğretmenlerimiz tarafından gerçekleştirilecektir.
Başvuru Şartları
> İlçemiz resmi kurumlarında eğitim gören anaokulu, ilkokul öğrencileri atölye çalışmalarına katılabilirler.
Programın İçeriği
> Anadolu Masalları: Dede Korkut Masalları başta olmak üzere kültürümüzün zengin masal kaynağı öğrencilerimizle buluşturulacaktır.
> Masal Atölyesi Şenliği
Kaynak: https://basaksehir.meb.gov.tr/www/cocukkulturvesanatatolyeprogrami/icerik/806
Adres:
GÜVERCİNTEPE MAH. UĞUR BÖCEĞİ SK. NO 1620A BAŞAKŞEHİR / İSTANBUL
Telefon
02126880883